GIB’in yeni genişleme tebliğine göre kapsamda olduğunu öğrendiniz ya da gönüllü olarak e-Defter’e geçmek istediniz? Nereden başlamalısınız? Neleri Araştırıp, Nerelere Dikkat etmelisiniz?

1- Kullandığınız Muhasebe ya da ERP programının Mevzuata uygunluğu?

E-Defter ile birlikte GIB’in getirdiği bazı kurallar var (belge bilgileri, bir belge bir fiş, icmale bağlama, satır numarası, ödeme yöntemi vb.) Bu kuralları inceleyen yazımı önümüzdeki günlerde yazmayı planlıyorum.

Bu doğrultuda muhasebe sisteminizin uygunluğunu araştırmalısınız. Piyasada kullanılan birçok ERP ve muhasebe programı mevzuatı destekliyor. Yada desteklemek için versiyon yükseltmenizi istiyorlar.

2- Bulut çözüm mü? Local çözüm mü?

İki çözümün de birbirine göre avantajları ve dezavantajları var. İki çözümü detaylı olarak karşılaştırdığım yazımı bu linkte bulabilirsiniz. Özet bir halini aşağıda da bulabilirsiniz.

Local Çözüm:

Defter içeriğinde firmanızın tüm finansal verileri yer aldığı için bu verileri dışarıda bir yere aktarıp, defterleri oluşturmak, saklamak (opsiyonel) yerine kendi içinizde barındırmayı tercih edebilirsiniz.  Tabi bunun için IT yapılanmanızın olması gerekli. Yani firma networkünde ya da veri merkezinizde bir sunucunuz olacak, veri tabanınız olacak. Ayrıca bu sistemlerin ayakta kalması ve yedeklenmesinden sorumlu olacaksınız.
Enterprise firmalar genel olarak Local çözümü tercih etmektedirler ancak Kobi düzeyinde bir Firma için Local çözüm pek mantıklı olmayabiliyor.

Bulut Çözüm:

Maliyetlere önem veren, IT yapılanması olmayan, Dataların dışarı çıkarılmasında bir sakınca görmeyen firmalar için uygun bir çözüm diyebiliriz.

3- Uyumlu Yazılım Seçimi

E-Defter başvurusu esnasında hangi uyumlu yazılım ile e-Defterlerinizi oluşturacağınızı ve GIB’e göndereceğinizi listeden seçmeniz gerekiyor. Berat’larınız oluşturulurken bu seçtiğiniz firmanın  “Source Application” kodu Berat’ların içine konuluyor ve GIB’e gönderiliyor. Başvuru esnasında seçtiğiniz firmanın kodu dışında başka bir kodla Berat’ları gönderemiyorsunuz.

Berat nedir? Tıklayınız.

Uyumlu Yazılım Listesi Nedir?

E-Defter için ticari izin alan firmaların GIB tarafından yayınlandığı listedir.

GIB, e-Defter programı yazan firmaları detaylı testlerden geçirdikten sonra onay verip kendi sitesinde, Uyumlu Yazılımlar Listesi altında yayınlıyor. Sizin yapmanız gereken Uyumlu Yazılım listesinden bir tedarikçi seçmeniz. Tabi seçim yaparken dikkat edilmesi gereken birçok konu var.

Uyumlu Yazılım Listesini görmek için tıklayınız.http://edefter.gov.tr/edefteruyumluyazilimlar.html

e-Defter için Uyumlu Yazılım seçerken dikkat edilmesi gereken konuları bu yazımda bulabilirsiniz.

4- Başvuru/Geçiş Tarihi Belirleme

E-Defter’e, en geç 31.12.2015 tarihine kadar aşağıdaki adresten başvuru yapmalısınız.

Tabi şimdiden de başvuru sayfasındaki “e-Defter Uygulamasına Başlangıç Tarihi” değerini 01.01.2016 seçerek başvuru yapabilirsiniz.
https://uyg.edefter.gov.tr/edefterbasvuru/

40 bine yakın yeni mükellefin sisteme dahil olacağını, başvuru için Mali mühür gerektiğini de düşünürsek bir an önce mali mühür başvurusu yapıp, olabilecek en erken tarihte Geçiş tarihini 01.01.2016 seçerek başvuru yapmanızı öneririm. Aralık ayına kalmanız durumunda KamuSM ve GIB tarafında yaşanacak yoğunluktan olumsuz etkilenebilirsiniz.

5- Mali Mühür Temini

Bir önceki maddede belirttim ama arada kaynama olasılığına karşın tekrar vurgulamakta fayda var.

E-Defter’e başvuru yapabilmeniz için Mali Mühür gerekiyor. KamuSM ye başvuru yapıldıktan sonra  mali mührün geliş süresi en erken 15 gün. Yoğun zamanlarda geliş süresinin ucu açık.

40 Bin yeni mükellefin kapsama girdiğini ve mali mühür başvurusu yapacağını düşünürsek en erken tarihte mali mühür başvurusu yapmalısınız.